V průběhu května se na naší škole uskutečnil projekt s názvem „Žáci žákům“, který přinesl nevšední zážitek nejen mladším žákům, ale i těm starším z 9.A. Hlavní myšlenkou projektu bylo umožnit deváťákům vyzkoušet si roli učitele a připravit si vlastní vyučovací hodinu pro žáky prvního stupně.
Každý z účastníků si mohl zvolit předmět, který ho zajímá nebo v něm vyniká – na výběr byly český jazyk, matematika, tělesná výchova, hudební a výtvarná výchova, nebo prvouka. I když byla účast dobrovolná, do projektu se aktivně zapojilo 15 žáků, což svědčí o jejich zájmu a chuti předat své znalosti a dovednosti dál.
Deváťáci dostali prostor k přípravě během běžné výuky – své nápady se mnou konzultovali, abych jim mohla dát zpětnou vazbu i praktické metodické rady. Před samotnou hodinou jsme společně prošli jejich přípravu, dolaďovali detaily a řešili, jak nejlépe zaujmout mladší spolužáky.
Na vyučovacích hodinách jsem byla přítomna, ale nechala jsem je vést výuku co nejvíce samostatně. Role učitele pro ně byla nová, a tak byla na začátku cítit mírná nervozita. Ta však rychle opadla – žáci se role zhostili zodpovědně, kreativně a s nadšením.
Po každé hodině proběhlo krátké zhodnocení. Nejprve jsme dali prostor mladším žákům, aby vyjádřili své dojmy, a poté jsme se společně s deváťáky ohlédli za průběhem výuky a řekli si slabiny a silné stránky hodiny.
Projekt „Žáci žákům“ jsem vytvořila a realizovala především s cílem, aby si naši žáci kromě vědomostí rozvíjeli také týmovou spolupráci, odpovědnost a chuť zkoušet nové věci.“
Všem zúčastněným patří velké poděkování za jejich čas, energii a odvahu vystoupit ze své komfortní zóny a zkusit si roli učitele.
Děkuji.
Sodomková